ZACZNIJ TUTAJ

Przewodnik po sprzedaży w serwisie Amazon dla początkujących

Kilka kwestii do rozważenia przed rozpoczęciem sprzedaży
Stos różnych pudełek Amazon

Wprowadzenie

Zapraszamy do sprzedaży w serwisie Amazon

To nie tajemnica: w Amazon mamy obsesję na punkcie klientów. Nasi klienci chcą zaufanego miejsca, w którym mogą zakupić szeroką gamę towarów - dlatego też sprzedawcy tacy jak Ty są ważni. Zawsze szukamy sposobów, aby zapewnić naszym klientom dodatkową wartość i być najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie. Jako sprzedawca Amazon bierzesz udział w oferowaniu tym klientom większego wyboru, lepszych ceny i najwyższej jakości obsługi.
Sprzedaz globalna

Setki milionów aktywnych kont klientów na całym świecie

195 milionów indywidualnych odwiedzających miesięcznie (w samych Stanach Zjednoczonych)

Sprzedaż firm zewnętrznych
o wartości ponad 1,9 miliardów dolarów podczas Prime Day 2021

Przewaga Amazon

Kiedy zaczynasz sprzedawać w serwisie Amazon, stajesz się częścią miejsca sprzedaży detalicznej, które integruje najróżniejszych sprzedawców, od organizacji z listy Fortune 500 po rzemieślników, którzy oferują swoje rękodzieło. Wszyscy oni sprzedają u nas w określonym celu: by dotrzeć do setek milionów klientów, którzy odwiedzają Amazon, aby dokonać zakupu.
  • Sprzedaż firm zewnętrznych w serwisie Amazon rośnie o 52% rocznie (w porównaniu do 25% dla sprzedaży przez sam Amazon)

Często zadawane pytania:

Czy serwis Amazon jest odpowiedni dla mojej firmy?

Krótka odpowiedź brzmi: tak. W serwisie Amazon sprzedają największe, najbardziej znane marki. Tak jak nowe marki, o których dowiesz się wkrótce. Małe i średnie firmy rozwijają się z nami i odpowiadają za ponad połowę produktów sprzedanych w naszych sklepach na całym świecie. Niezależnie od rodzaju Twojego biznesu i jego wielkości, bardzo nas cieszy, że możesz rozwijać się z nami. Znajdź odpowiednie dla siebie rozwiązanie i zacznij sprzedawać już dziś.

Nie masz jeszcze konta sprzedawcy w serwisie Amazon?

165,91 zł (bez VAT) miesięcznie + opłaty za sprzedaż

Zanim zaczniesz sprzedawać

Wybierz swój plan

Amazon oferuje Ci elastyczność: sprzedawaj jeden lub tysiące rodzajów przedmiotów za pośrednictwem planu indywidualnego lub profesjonalnego (można powiedzieć, że są to odpowiednio plan standardowy i premium). Zanim rozpoczniesz rejestrację, zdecyduj, który plan najlepiej pasuje do Twojej firmy.

Plan indywidualny to koszt 4 zł za każdy sprzedany przedmiot, a sprzedawcy korzystający z planu profesjonalnego płacą 165,91 zł miesięcznie, bez względu na to ile przedmiotów sprzedają. Jeśli sprzedajesz więcej niż 40 przedmiotów miesięcznie, korzystniejszy będzie plan profesjonalny. Niezależnie od tego, który wybierzesz, nie martw się, że dokonasz złego wyboru — plan możesz zmienić w dowolnym momencie. Należy pamiętać, że w obu przypadkach oprócz stawek ryczałtowych obowiązują dodatkowe opłaty za sprzedaż.

Plany

Indywidualny

Profesjonalny

Ten plan może być odpowiedni dla Ciebie, jeśli:
  • Sprzedajesz mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie
  • Nie potrzebujesz zaawansowanych narzędzi ani programów do sprzedaży
  • Jeszcze się zastanawiasz, co sprzedawać
  • Sprzedajesz ponad 40 przedmiotów miesięcznie
  • Chcesz uzyskać dostęp do interfejsów API i dodatkowych raportów sprzedaży

Czy wiesz, że:

Narzędzia dla właścicieli marek

Jeśli posiadasz własną markę, Amazon oferuje narzędzia, które pomogą Ci ją budować, rozwijać i chronić. Rejestracja w Brand Registry może pomóc Ci personalizować strony marki i produktów, chronić znaki towarowe i własność intelektualną oraz poprawiać odbiór marki przez klientów — ponadto odblokuje to dodatkowe opcje reklamowe i rekomendacje dotyczące poprawy ruchu i konwersji.

Czego potrzebujesz, aby rozpocząć

Zanim się zarejestrujesz, upewnij się, że masz przygotowane następujące rzeczy:
  • Firmowy adres e-mail lub konto klienta Amazon
  • Aktywną kartę kredytową (akceptowane są również karty międzynarodowe)
  • Ważny paszport lub dowód tożsamości. Weryfikacja tożsamości chroni sprzedawców i klientów
  • Dane rejestracyjne firmy, w tym numer VAT.

Często zadawane pytania:

Co to jest numer VAT i w jaki sposób go otrzymuję?

Jeśli sprzedajesz towary w jakimkolwiek kraju UE, prawdopodobnie konieczna będzie rejestracja w celu uzyskania numeru NIP (dla podatku VAT) w każdym kraju, w którym sprzedajesz. VAT jest podatkiem, który przedsiębiorcy zarejestrowani jako płatnicy VAT w UE dodają do ceny sprzedanych towarów i przekazują krajowym organom podatkowym, gdy składają zeznania podatkowe. Być może będziesz w stanie odzyskać część podatku VAT.

Ile kosztuje sprzedaż w serwisie Amazon?

Istnieje kilka różnych rodzajów opłat za sprzedaż, w zależności od planu sprzedaży i rodzajów sprzedanych produktów.
Opłaty abonamentowe
Są to opłaty za plan sprzedaży i różnią się w zależności od wybranego planu.
  • W profesjonalnym planie sprzedaży obowiązuje ryczałtowa opłata w wysokości 165,91 zł miesięcznie i nie ma opłaty od sprzedanego przedmiotu.
  • W indywidualnym planie sprzedaży za każdy sprzedany przedmiot naliczana jest opłata w wysokości 4 zł.
Opłaty za sprzedaż
Opłaty te są naliczane od sprzedanego przedmiotu i obejmują prowizję od sprzedaży (która stanowi procent ceny całkowitej sprzedaży i różni się w zależności od kategorii produktu) oraz koszty zmienne (które mają zastosowanie tylko do kategorii produktów multimedialnych).
Opłaty za wysyłkę
Jeśli zamówienia realizujesz samodzielnie, prowizje od sprzedaży obowiązują również od kwoty wysyłki. Opłaty te naliczamy w oparciu o kategorię produktu i wybraną przez kupującego usługę wysyłkową.
Opłaty FBA
W przypadku produktów, które firma Amazon dostarcza za Ciebie (FBA, czyli Fulfilment by Amazon), naliczane są opłaty za realizację zamówień, przechowywanie i usługi opcjonalne.
Sprawdź opłaty, które mogą dotyczyć Twojego konta.

Poznaj Seller Central

Co to jest Seller Central?

Po zarejestrowaniu się jako sprzedawca Amazon będziesz mieć dostęp do swojego konta w Seller Central. Można powiedzieć, że Seller Central to centrum sprzedawcy do prowadzenia sprzedaży w serwisie Amazon. Jest to portal dla Twojej firmy w serwisie Amazon oraz punkt kompleksowej obsługi służący do zarządzania kontem sprzedaży, dodawania informacji o produkcie, aktualizowania zapasów, zarządzania płatnościami i znajdowania przydatnych treści ułatwiających nawigację w firmie Amazon. To także miejsce, w którym zamieszczasz wszystkie swoje produkty.
Poniżej wymieniono kilka działań dostępnych na stronie Seller Central.
  • Śledzenie swoich zapasów i aktualizacja oferty w zakładce Zapasy
  • Pobieranie własnych raportów biznesowych i dodawanie zakładek do często używanych szablonów
  • Korzystanie z narzędzi do pomiaru danych klientów w celu monitorowania wyników sprzedaży
  • Kontaktowanie się z pomocą techniczną dla sprzedawców i otwieranie zgłoszeń pomocy przy użyciu Dziennika spraw
  • Śledzenie codziennej sprzedaży wszystkich produktów, które sprzedajesz w serwisie Amazon
Seller Central konta
Amazon Seller Central mobilna aplikacja

Przejdź na wersję mobilną

Aplikacja Amazon Seller umożliwia śledzenie sprzedaży, realizację zamówień, znajdowanie produktów do sprzedaży, odpowiadanie na pytania klientów, robienie i edytowanie profesjonalnych zdjęć produktów oraz tworzenie ofert — wszystko to z poziomu telefonu.
Kod QR do pobrania
Pobierz aplikację Amazon Seller z Apple App Store tutaj
Pobierz aplikację Amazon Seller z Google Play tutaj

Zgodność z wymaganiami dotyczącymi podatku VAT

Informacje o wymaganiach dotyczących podatku VAT

W zależności od charakteru działalności konieczne może być uzyskanie numeru VAT w kraju europejskim, zgodnie z obowiązującymi z przepisami. Zależy to od wielu czynników, takich jak miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, model realizacji i roczna sprzedaż. Znajomość różnych wymogów w zakresie podatku VAT i ich przestrzeganie zapewni bezproblemową sprzedaż w serwisie Amazon.
Zrozumienie wymagań dotyczących podatku VAT

Nie masz jeszcze konta sprzedawcy w serwisie Amazon?

165,91 zł (bez VAT) miesięcznie + opłaty za sprzedaż

Jak zamieszczać oferty

Zamieszczenie pierwszej oferty

Aby sprzedać produkt w serwisie Amazon, należy najpierw utworzyć ofertę produktu. Przypisz swoją ofertę do już istniejącej (jeśli ktoś inny sprzedaje już ten sam produkt w serwisie Amazon) lub utwórz nową (jeśli jesteś pierwszym lub jedynym sprzedawcą).

Konkretny sposób, w jaki sprzedający przesyłają i zamieszczają swoje produkty, różni się w zależności od planu sprzedaży. Innymi słowy: Sprzedawcy korzystający z profesjonalnego planu sprzedaży mają możliwość wystawiania swoich produktów w dużych partiach za pomocą zbiorczego przesyłania lub zarządzania swoimi zapasami w systemach zewnętrznych firm, podczas gdy indywidualni sprzedający umieszczają produkty pojedynczo.
Ilustracja laptopa

Czego potrzebujesz, aby rozpocząć wystawianie ofert

W większości przypadków produkty muszą mieć numer GTIN (Global Trade Item Number), taki jak UPC, ISBN lub EAN. Amazon używa tych identyfikatorów produktów do dokładnej identyfikacji przedmiotu, który sprzedajesz. Jeśli dopasujesz ofertę, nie musisz podawać identyfikatora produktu, ponieważ on już istnieje. Jeśli dodajesz do Amazon nowy produkt, być może konieczny będzie zakup kodu UPC lub złożenie wniosku o zwolnienie z wymogu podania identyfikatora produktu.
Oto niektóre z ważnych informacji, które, oprócz identyfikatora produktu, znajdują się przy każdej ofercie produktu:
  • SKU
  • Tytuł produktu
  • Opis produktu i punktory
  • Zdjęcia produktu
  • Hasła wyszukiwania i odpowiednie słowa kluczowe

Często zadawane pytania:

Jakie są kategorie produktów objęte ograniczeniami?

Ważne jest, aby klienci mogli robić zakupy w serwisie Amazon bezpiecznie, dlatego pewne kategorie produktów (takie jak niektóre produkty dla dzieci lub samochodowe) są określone jako „kategorie produktów z ograniczeniami”. Aby umożliwić sprzedaż produktów określonych marek lub wystawianie przedmiotów z zastrzeżonych kategorii, firma Amazon może wymagać kontroli działań, dodatkowych opłat i innych uprawnień. Możesz poprosić o zatwierdzenie z poziomu strony Seller Central.

Udane zamieszczenie oferty = dobry początek

Działanie zgodnie najlepszymi praktykami dodawania ofert może mieć duży wpływ na sukces. Ułatw kupującym znalezienie Twoich ofert, dodając do przedmiotów opisowe tytuły, wyraźne zdjęcia i zwięzłe cechy produktów. Unikaj działań, które mogłyby negatywnie wpłynąć na rozpoczęcie sprzedaży:

Problemy z wariantami

Produkty, które różnią się tylko kolorem, zapachem lub rozmiarem, być może dobrze będzie umieścić w ofercie jako warianty. Zadaj sobie pytanie, czy klient spodziewałby się znaleźć dane produkty razem na tej samej stronie. Jeśli nie, zamieść je osobno.

Zgodność zdjęcia

Zdjęcia muszą mieć rozdzielczość co najmniej 500 x 500 pikseli (zwiększ rozmiar do 1000 x 1000 w przypadku ofert produktów wysokiej jakości) i zwyczajne, białe tło. Produkt powinien zajmować co najmniej 80% obszaru zdjęcia.

Identyfikatory produktów

Upewnij się, że spełniasz wymagania dotyczące UPC i GTIN (Global Trade Item Number) produktu. Spójność tych kodów pomaga zwiększyć zaufanie do asortymentu produktów pokazanych w katalogu Amazon.

Nie masz jeszcze konta sprzedawcy w serwisie Amazon?

165,91 zł (bez VAT) miesięcznie + opłaty za sprzedaż

Strona produktu

strona szczegółów produktu
Szczegóły oferty zostaną wyświetlone na „stronie produktu”. Jeśli kiedykolwiek robiłeś/-aś zakupy w serwisie Amazon.com, widziałeś/-aś ją. Strony produktu to strony, na których klienci znajdują wszystkie istotne informacje o konkretnym produkcie.

Gdy wielu sprzedawców oferuje ten sam produkt, Amazon łączy dane z tych różnych ofert na jednej stronie produktu. Sprzedawcy, którzy oferują produkt, mogą współtworzyć informacje na stronie produktu lub poprosić o jej poprawienie, jeśli wyświetlone informacje są nieprawidłowe.

Jeśli sprzedajesz swoje produkty pod zastrzeżonym znakiem towarowym, rozważ zarejestrowanie się w Amazon Brand Registry, bezpłatnej usłudze, która zapewni większą kontrolę nad stronami produktów, które korzystają z Twojej marki.
1.
Tytuł
Maksymalnie 200 znaków, każdy wyraz zacznij od wielkiej litery
2.
Obrazy
500 x 500 lub 1000 x 1000 pikseli w celu zwiększenia jakości oferty
3.
Warianty
Na przykład różne kolory, zapachy lub rozmiary
4.
Punktory
Krótkie, opisowe zdania zawierające kluczowe cechy i korzyści
5.
Wyróżniona oferta („Buy Box”)
Oferta wyróżniona na stronie produktu. Klienci mogą dodać produkt do koszyka lub wybrać opcję „Kup teraz”
6.
Inne oferty
Ten sam produkt sprzedawany przez wielu sprzedawców oferujących inną cenę, opcje wysyłki itp.
7.
Opis
Słowa kluczowe zwiększają szanse, że klienci znajdą Twoją ofertę

Jedno konto dla całej Europy

Firma Amazon ujednoliciła swoje europejskie platformy handlowe, dzięki czemu możesz sprzedawać, tworzyć i zarządzać swoimi ofertami produktów oraz kontrolować zapasy w całej UE, a wszystko to z jednego europejskiego konta sprzedawcy.
Sprzedawaj w Europier
Sprzedawaj w całej Europie
Prowadź swoją działalność za granicą i docieraj do milionów klientów w całej Europie poprzez platformy amazon.co.uk, amazon.de, amazon.fr, amazon.it, amazon.es, amazon.nl, amazon.se i amazon.pl.

Dowiedz się więcej

Narzędzia i zasoby związane z VAT

Każdy kraj w UE ma własne przepisy dotyczące podatku VAT; usługi firmy Amazon dotyczące wsparcia rozliczania podatku VAT ułatwiają sprawne opłacanie podatku VAT — przez pierwszy rok bezpłatnie.

Dowiedz się więcej w naszym Centrum wiedzy o podatku VAT

Usługi tłumaczeniowe

Buduj silniejsze relacje z klientami, obsługując ich w ich własnym języku. Skorzystaj z usług tłumaczeniowych Amazon, aby przetłumaczyć oferty i informacje o produktach.

Jak dostarczać produkty

Wybór odpowiedniej opcji realizacji

Sprzedawcy Amazon mają dwie możliwości dostarczania produktów do kupujących: Możesz robić to samodzielnie, utrzymując własne zapasy i wysyłając produkty do klientów (realizacja przez sprzedawcę) lub zlecić Amazon pakowanie, etykietowanie i wysyłkę produktów w ramach Fulfilment by Amazon (FBA). Każda z tych metod ma określone korzyści; wystarczy zdecydować, która z nich jest odpowiednia dla Twojej firmy.
Realizacja i dostawa

Korzyści płynące z programu Fulfilment by Amazon

Na całym świecie Amazon ma ponad 175 centrów realizacji zamówień, które obejmują ponad 14 milionów metrów kwadratowych powierzchni magazynowej. Dzięki FBA możesz przechowywać swoje towary właśnie tam. Otrzymasz także światowej klasy obsługę klienta i zwrotów, a także inne zalety (takie jak automatyczne uprawnienia do usługi Prime czy bezpłatna wysyłka Super Saver), które pomogą Ci szybko rozwijać Twój biznes.
Opakowanie

Realizacja w całej Europie

Fulfilment by Amazon to najlepsze rozwiązanie do budowania i rozwijania międzynarodowej tożsamości marki. Rozpocznij sprzedaż w Europie, wybierając kraje, w których chcesz działać, i pozwól firmie Amazon przechowywać oraz dystrybuować Twoje produkty zgodnie z przewidywanym zapotrzebowaniem klientów, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Sprzedając w Europie w ramach FBA, możesz zaoszczędzić do 53% i zwiększyć sprzedaż nawet o 30%. Dodatkowo możesz korzystać z szybszej dostawy Amazon i otrzymać logo Prime.
Realizacja w całej Europie

Czy wiesz, że:

Istnieją dwa rodzaje opłat FBA

Istnieją dwa rodzaje opłat FBA: opłaty za realizację (które są naliczane od sprzedanego produktu i obejmują kompletowanie i pakowanie zamówień, wysyłkę i obsługę, obsługę klienta i zwroty produktów) oraz opłaty za magazynowanie zapasów (które są naliczane co miesiąc i zależne są od zajmowanej powierzchni przez zapasy przechowywane w centrum realizacji Amazon).

Jak działa realizacja przez serwis Amazon

Krok 1

Wyślij swoje towary do Amazon. Zostaną zeskanowane i udostępnione do sprzedaży.

Krok 2

Przy każdym zamówieniu Amazon pakuje i wysyła produkt bezpośrednio do klienta.

Krok 3

Amazon zbiera płatności od klienta i wypłaca Ci dostępne środki co dwa tygodnie.

Krok 4

Dział Obsługi Klienta Amazon zajmuje się pytaniami oraz zwrotami towarów i środków.

Jeśli realizujesz własne zamówienia

Realizacja przez sprzedawcę oznacza, że przechowujesz i wysyłasz produkty bezpośrednio do klientów. Amazon pobiera opłaty za wysyłkę w oparciu o kategorię produktu i wybraną przez klienta usługę wysyłkową, a następnie przekazuje Ci kwotę w postaci zwrotu za wysyłkę.

Amazon pobiera opłaty za wysyłkę w oparciu o kategorię produktu i wybraną przez klienta usługę wysyłkową, a następnie przekazuje Ci kwotę w postaci zwrotu za wysyłkę.
Realizowanie własnych zamówień

Nie masz jeszcze konta sprzedawcy w serwisie Amazon?

165,91 zł (bez VAT) miesięcznie + opłaty za sprzedaż

Dokonano pierwszej sprzedaży. Co dalej?

Zarządzanie Twoją firmą w serwisie Amazon

Twoja pierwsza sprzedaż jest kamieniem milowym — ale to dopiero początek możliwości rozwoju Twoich sprzedaży na Amazon. Gdy Twój sklep zostanie uruchomiony, należy pamiętać o kilku ważnych rzeczach.

Wskaźniki wydajności (i ich znaczenie)

Sprzedawcy Amazon działają według wysokich standardów, dzięki czemu możemy zapewnić bezproblemowe i komfortowe zakupy. Nazywamy to obsesją na punkcie klienta, a dla sprzedawcy Amazon oznacza to obserwowanie tych kluczowych wskaźników:
  • Współczynnik wadliwych zamówień (wskaźnik standardów obsługi klienta przez sprzedającego): < 1%
  • Wskaźnik anulowania przed realizacją (zainicjowany przez sprzedawcę przed wysyłką): < 2,5%
  • Wskaźnik opóźnienia wysyłki (zamówienia wysyłane po przewidywanej dacie): < 4%
W Seller Central możesz sprawdzać wyniki i upewniać się, że spełniasz swoje cele.
Seller Central konta

Opinie klientów

Opinie klientów są integralną częścią zakupów w serwisie Amazon i przynoszą korzyści zarówno klientom, jak i sprzedawcom. Upewnij się, że znasz zarówno właściwe, jak i niewłaściwe sposoby, aby uzyskać więcej recenzji produktów i uniknąć naruszeń zasad.
Gwiazdki recenzji klientów

Nie masz jeszcze konta sprzedawcy w serwisie Amazon?

165,91 zł (bez VAT) miesięcznie + opłaty za sprzedaż

Możliwości rozwoju firmy

To dopiero początek

Rozwój swojego biznesu możesz rozpocząć już w momencie, gdy zaczynasz sprzedawać w serwisie Amazon. Amazon oferuje narzędzia, które po rozpoczęciu działalności pomogą Ci przenieść firmę o poziom (lub o kilka kolejnych) w górę.

Ekspansja globalna

Sprzedaż na całym świecie jest ważnym krokiem dla każdej firmy. Oznacza to setki milionów nowych klientów i potencjał dużego wzrostu sprzedaży. Globalna ekspansja obejmuje wiele czynników, ale dzięki Amazon Global Selling możesz korzystać z globalnej infrastruktury Amazon, aby pokazać swoje produkty odbiorcom na całym świecie.

Kiedy nadejdzie czas, aby przejść do następnego poziomu, skorzystaj z Amazon Global Selling, aby wystawiać i sprzedawać swoje produkty w dowolnym z naszych sklepów internetowych w Ameryce Północnej, Europie i Azji.

Jakimi cechami odznacza się świetny sprzedawca?

Lista kontrolna rozwoju

Możliwości rozwoju jest wiele — oto kilka rzeczy do wypróbowania w ciągu pierwszych 90 dni działania jako sprzedawca Amazon.
Sprawdzaj stan konta na stronie Seller Central
Korzystaj z Fulfilment by Amazon
Reklamuj swoje Reklamuj swoje oferty
Zarejestruj się w Brand Registry i twórz lepsze treści dotyczące marki
Zwiększ wybór, dodając więcej produktów
Korzystaj z narzędzia automatycznego ustalania cen w systemie Seller Central

Twoje pierwsze 90 dni

Pierwsze trzy miesiące po uruchomieniu firmy w serwisie Amazon to ważny czas na ustanowienie praktyk, które zwiększą później wydajność.

Zacznij sprzedawać już dziś

Zaprezentuj swoje produkty milionom klientów w całej Europie, którzy codziennie wchodzą na stronę Amazon.pl
© 1996-2021 Amazon.com, Inc. lub podmioty stowarzyszone