Czym jest handel elektroniczny

Czym jest handel elektroniczny? Niezbędny przewodnik

165,91 zł (bez VAT) miesięcznie + opłaty za sprzedaż
mężczyzna zajmujący się e-commerce na swoim laptopie

Czego dowiesz się z tego artykułu?

Handel elektroniczny stał się integralną częścią naszego codziennego życia, a dla wielu z nas zakupy online są oczywistością. E-commerce czyli właśnie handel elektroniczny odnosi się do handlu produktami lub usługami przez Internet, klienci mogą zamawiać i płacić za produkty online, a zakupy są następnie dostarczane bezpośrednio do ich domu.

Główną zaletą e-commerce jest wygoda, klienci nie muszą już opuszczać zacisza własnego domu aby zrobić zakupy. Co więcej, mogą zamawiać produkty z dowolnego miejsca na świecie, mają dostęp do praktycznie nieskończenie szerokiej gamy produktów na konkurencyjnym rynku.

Z pozycji klienta sklepów internetowych, ważnymi aspektami zakupów jest bezpieczeństwo witryny i wiarygodność sprzedawcy. Szczególnie istotne jest używanie wyłącznie godnych zaufania, zweryfikowanych metod płatności i sprawdzenie informacji na temat sklepu, w którym chcemy dokonać zakupów.

Dla przedsiębiorców, działalność e-commerce oferuje możliwość szybkiej i łatwej sprzedaży produktów i usług przez Internet, przy jednoczesnym dostępie do dużej bazy klientów - użytkowników Internetu. To właśnie dlatego, wiele firm sprzedażowych przenosi swoją działalność do sieci prowadząc własne sklepy internetowe lub sprzedając swoje produkty za pośrednictwem znanych serwisów e-commerce, na przykład Amazon.

E-commerce może być również szansą na otwarcie się na nowe możliwości biznesowe jako dodatkowe źródło dochodu obok podstawowej pracy zawodowej prowadzone w pełnym lub częściowym wymiarze godzin.

Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem działalności e-commerce musisz rozważyć klika ważnych kwestii. Ten artykuł pomoże Ci podjąć odpowiednie kroki i zbudować działalność w obszarze handlu elektronicznego. Poznasz różne warianty prowadzenia sprzedaży online, w tym takie, w których nie musisz nawet gromadzić zapasów oferowanego asortymentu. Wskażemy potencjalne wady i zalety prowadzenia własnego biznesu e-commerce, oraz wyzwania i wskazówki jak sobie z nimi radzić. Znajdziesz tutaj również informacje o tym, jak oszacować czy rozwiązaniem dla Twojej działalności jest założenie własnej witryn czy alternatywnie prowadzenie sklepu poprzez serwis sprzedażowy taki jak Amazon.
platforma e-commerce

Czym jest handel elektroniczny?

Handel elektroniczny czyli e-commerce, gdzie „e” oznacza „elektroniczny” odnosi się do kupowania, sprzedawania - handlu towarami i usługami przez Internet. Ten proces zazwyczaj obejmuje transakcje online, które uwzględniają transfer zarówno danych, jak i środków w celu sfinalizowania sprzedaży. Termin ten określa szeroki zakres działań handlowych, które odbywają się drogą elektroniczną, takich jak zakupy online, płatności elektroniczne i aukcje internetowe.

Handel elektroniczny staje się coraz bardziej popularnym sposobem przeprowadzania transakcji przez firmy i konsumentów ze względu na wygodę, dostępność i możliwość dotarcia do odbiorców na całym świecie. Ta metoda handlu zrewolucjonizowała sposób, w jaki ludzie prowadzą interesy, ułatwiając kupowanie i sprzedawanie produktów oraz usług z dowolnego miejsca na świecie.

Jedną z głównych zalet e-commerce jest to, że zapewnia on zarówno sprzedawcom platformę umożliwiającą dotarcie do szerszego grona odbiorców niż tradycyjne sklepy stacjonarne. Jest to szczególnie korzystne dla małych i średnich firm, które mogą nie mieć wystarczających zasobów aby wejść na globalny rynek. Korzystając z serwisów handlu elektronicznego, firmy mogą poszerzać bazę klientów i zwiększać przychody bez ponoszenia takich samych kosztów ogólnych, jakie mają tradycyjne sklepy detaliczne.

Oprócz możliwości dotarcia do odbiorców na całym świecie, handel elektroniczny oferuje również konsumentom wygodny i sprawny proces zakupów. Za pomocą zaledwie kilku kliknięć klienci mogą wyszukiwać produkty, porównywać ceny i dokonywać zakupów nie opuszczając własnego domu. Dodatkowo serwisy handlu elektronicznego zapewniają klientom dostęp do szerokiej gamy produktów i usług, które mogą nie być dostępne w ich okolicy.

Jednak pomimo wielu zalet e-commerce wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych to główne wyzwania w świecie handlu elektronicznego. Firmy internetowe oraz ich klienci są niestety narażenia na ataki hakerów cyberprzestępców. Dynamicznie rosnąca przestrzeń internetowa potrzebuje nadążających za jej rozwojem regulacji zapewniających ochronę i bezpieczeństwo platform handlu elektronicznego i ich użytkowników.

Podsumowując, handel elektroniczny stał się integralną częścią nowoczesnej gospodarki, umożliwiając przedsiębiorstwom i konsumentom dokonywanie transakcji w innowacyjny sposób. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem małej firmy, czy konsumentem, który chce dokonać zakupu, handel elektroniczny zapewnia wygodną, dostępną i wydajną platformę do przeprowadzania transakcji przez Internet.

Trendy i statystyki w handlu elektronicznym

Wszystko wskazuje na to, że sektor e-commerce będzie dalej się rozwijał. Bazując na obserwowanych trendach, oczekuje się, że do 2025 roku sprzedaż internetowa będzie stanowić prawie jedną czwartą całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej. W 2021, ponad 2 miliardy ludzi kupiło produkty online, co przyniosło prawie 5 bilionów dolarów sprzedaży detalicznej w segmencie e-commerce. Szacuje się, że liczba ta wzrośnie do 6,54 bln USD w 2022 r., osiągając 7,4 bln USD do 2025 r. Lokalnie, na polskim rynku, również obserwuje się trendy wzrostowe w e-commerce.

Jak działa biznes e-commerce?

Handel elektroniczny może odbywać się między różnymi stronami. Kupującymi i sprzedającymi mogą być osoby fizyczne, przedsiębiorcy lub organizacje, które prowadzą ze sobą interesy online.

Chociaż istnieje wiele modeli biznesowych e-commerce, te najbardziej typowe to:
  • B2C – odnosi się do firm, które sprzedają bezpośrednio użytkownikom końcowym. Skrót B2C oznacza business-to-consumer (użytkownik końcowy). Użytkownikiem końcowy jest tutaj osoba fizyczna, na przykład konsument kupujący produkt w supermarkecie.
  • B2B – W tym modelu firmy sprzedają bezpośrednio innym firmom, a nie użytkownikom końcowym. Skrót B2B oznacza business-to-business i obejmuje relacje biznesowe między co najmniej dwiema firmami.
Handel elektroniczny to nie tylko dokonanie umowy kupna czy sprzedaży. To również internetowy transfer informacji i środków finansowych. Obecnie wszystkie kroki koniecznie do wykonania transakcji online można przejść za pomocą jednej strony internetowej.

Nie można zapominać, że nawet te wirtualnie zawarte transakcje dotyczące materialnych towarów i produktów, będą musiały zostać fizycznie zrealizowane. Dlatego ważną częścią e-commerce jest realizacja, zwana także e-realizacją (e-fulfilment). Termin ten odnosi się do całości procesowania złożonego zamówienia – przetworzenia płatności, zarządzania stanem magazynowym, pobrania produktów, przygotowania ich do wysyłki i dostarczenia ich do klienta. Obsługa posprzedażowa i utylizacja są również częścią e-realizacji.

Jakie są możliwe zalety i wady e-commerce?

E-commerce to dziś znacznie więcej niż cyfrowy katalog ofertą konkretnej firmy. Handel elektroniczny oferuje sprzedawcom spektrum możliwości i ułatwień, z tego względu, niektórzy dostawcy oferują swoje towary i usługi już tylko online.

Zalety e-commerce:

  • Możesz rozszerzyć swój asortyment o dowolną liczbę artykułów, fizyczna powierzchnia sklepu czy zaplecza magazynowego nie ogranicza Twojej oferty.
  • Towary, którymi handlujesz możesz magazynować nie zastanawiając się nad atrakcyjnością lokalizacji twojego sklepu. Prowadząc sprzedaż online możesz korzystać z atrakcyjnych cenowo lokali poza ruchliwymi centrami miast.
  • Możesz zwiększyć atrakcyjność oferowanych towarów dodając do pozycji sklepowych pomocne informacje o produktach i to na różne sposoby. Od pisemnej instrukcji obsługi, opisu użyteczności produktów, po zdjęcia i filmy instruktarzowe.
  • Możesz umożliwić klientom dostęp do ocen i opinii innych użytkowników na temat każdego oferowanego towaru.
  • Nowe produkty lub specyfikacje możesz dodawać do swojego asortymentu w ciągu kilku minut, zamiast czekać na ukazanie się nowego katalogu producenta.
  • Dzięki zbieraniu ocen i opinii klientów masz dostęp do informacji o potrzebach klientów. W połączeniu ze statystykami sprzedażowymi zyskujesz przegląd towarów, które Twoi klienci kupują najczęściej, informację o tym za co je cenią i jak łączą je z innymi produktami.
  • Budując bazę swoich klientów masz możliwość tworzenia ukierunkowanych ofert odpowiadających ich oczekiwaniom. Rekomendowanie kolejnych produktów na podstawie dotychczas zrealizowanych zamówień może wygenerować dodatkową sprzedaż.

Wyzwania w branży e-commerce:

Prowadzenie handlu internetowego ma miele potencjalnych zalet, niemniej jednak wiąże się to również z wyzwaniami charakterystycznymi dla tej branży.
  • Skłonność do zamawiania drogich produktów przez Internet jest stosunkowo niska. Przymierzając się do zakupu droższego produktu klienci często przeprowadzając research na jego temat online, szukają opinii innych użytkowników, porównują ceny, ale na zakup decydują się po zobaczeniu danego produktu na żywo w sklepie stacjonarnym i po rozmowie na żywo ze sprzedawcą. Często to właśnie w sklepie stacjonarnym decydują się ostatecznie na zakup. Dlatego zadbanie o poczucie bezpieczeństwa klienta i pozytywne doświadczenie zakupowe oraz dostarczenie jak największej ilości informacji na temat produktu w formie opisów, opinii, zdjęć i filmików, może pomóc Ci zwiększyć retencję klientów i ich skłonność do zamówień wartościowych, drogich przedmiotów online w Twoim sklepie.
  • Duża część klientów nadal niechętnie kupuje buty i odzież przez Internet ze względu na brak możliwości sprawdzenia dopasowania rozmiaru. Żeby uniknąć rozczarowania, wielu klientów zamawia ubrania i obuwie w kilku rozmiarach, a następnie odsyła te niepasujące. Odpowiadając na te potrzeby, wiele firm umożliwia darmowe zwroty godzą się na ponoszenie tego dodatkowego kosztu. A taka bezpłatna usługa zwrotu, oczywista dla wielu klientów, wiąże się ze znaczącymi kosztami, nie tylko samej przesyłki, ale również ponownego zarządzania zwróconymi, przymierzonymi towarami. Czasami można je ponownie sprzedać już tylko po obniżonych cenach. Weź to pod uwagę i od samego początku szukaj rozwiązań minimalizujących odsetek zwrotów. Im więcej dokładanych informacji o produkcie dostarczysz klientowi przed zakup, tym łatwiej będzie Ci zarządzać jego oczekiwaniami.
  • Pozycjonowanie sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania największych wyszukiwarek może okazać się bardzo czasochłonne. Zatrudnij profesjonalistę, który będzie mógł Ci w tym pomóc. Inną możliwością jest skorzystanie z rozwiązań oferowanych przez rozpoznawalne serwisy sprzedażowe takie jak Amazon, który każdego dnia przyciąga wielu użytkowników.
kobieta zajmująca się e-commerce

Co jest potrzebne do rozpoczęcia sprzedaży online?

Zanim rozpoczniesz działalności sprzedażową online, musisz przemyśleć kilka najważniejszych kwestii. Zacznij od zbadanie rynku, kluczowe znaczenie ma określenie grupy docelowej, konkurencji i popytu na produkty lub usługi, których sprzedaży chcesz się podjąć. Niezbędne jest również zrozumienie preferencji klientów i ich zachowań zakupowych, tak aby tworzyć skuteczne strategie marketingowe. Oprócz tego zastanów się nad następującymi kwestiami:
  • Wybór aodpowiedniego serwisu e-commerce, która poradzi sobie z wolumenem sprzedaży Twojego sklepu, przetwarzaniem płatności i wymogami bezpieczeństwa. Platforma powinna również mieć łatwy w użyciu interfejs, zapewniający intuicyjną nawigację po witrynie, oraz kompleksową obsługę klienta.
  • Stworzenie silnej tożsamości marki i planu marketingowego jest niezbędne, aby wyróżnić się na konkurencyjnym rynku e-commerce. Obejmuje to stworzenie unikalnego wizerunku marki, stworzenie przyjaznej dla użytkownika strony internetowej, optymalizację pod kątem wyszukiwarek oraz wykorzystanie różnych platform mediów społecznościowych do zaangażowania i przyciągnięcia klientów.
  • Wybór produktów. Obejmuje to analizę popytu, określenie dochodowych nisz i pozyskiwanie produktów od wiarygodnych dostawców. Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę takie czynniki, jak jakość produktu, rozpoznawalność marki i estetykę opakowania.
  • Zarządzanie zapasami. Właściwe przechowywanie i zarządzanie zapasami jest niezbędne do zapewnienia terminowej dostawy produktów do klientów. Obejmuje to śledzenie poziomu zapasów, prognozowanie popytu i optymalizację powierzchni magazynowej. Detaliści muszą również wziąć pod uwagę takie czynniki, jak koszty wysyłki i czas dostawy, aby określić najlepsze strategie realizacji zamówień.
  • Ceny i płatności. Określenie odpowiedniej ceny produktów jest kluczem do przyciągnięcia klientów i generowania przychodów. Sprzedawcy detaliczni muszą wziąć pod uwagę oferty konkurencji, koszty produkcji i popyt na dany produkt przy ustalaniu cen oferowanych towarów. Ważne jest również udostępnienie różnych opcji płatności i zapewnienie bezpiecznego przetwarzania transakcji aby budować zaufanie klientów.
  • Obsługa klienta. Zapewnienie doskonałej obsługi klienta to klucz do zbudowania lojalnej bazy klientów. Tym co tworzy tę doskonałość jest krótki czas odpowiedzi, uprzejmość i gotowość do wychodzenia naprzeciwko oczekiwaniom klientów.
  • Zwroty towarów i środków. Obsługa zwrotów zakupionych towarów oraz zwrot pieniędzy jest ważną częścią każdej internetowej sprzedaży detalicznej. Wiąże się to z wprowadzeniem jasnych zasad i procedur, zapewnieniem klientom łatwego procesu zwrotów oraz ich szybkim i skutecznym przetwarzaniem po stronie sklepu.
  • Opinie i recenzje. Zachęcanie klientów do wyrażania opinii na temat zakupionych produktów to świetny sposób na ulepszenie firmy i budowanie zaufania wśród nowych klientów. Wiąże się to z aktywnym pozyskiwaniem informacji zwrotnych, odpowiadaniem na obawy i skargi klientów oraz wykorzystywaniem recenzji do ulepszania oferty produktów i jakości usług.

Jak zacząć sprzedawać na Amazon?

Amazon oferuje szereg opcji bezpośredniego dopasowania kupujących i sprzedających. Kupujący mają tam szeroką gamę różnych produktów, a sprzedawcy od samego początku mają dostęp do ogromnej bazy klientów-użytkowników Amazon. To wielka przewaga jaką zyskują sprzedawcy w ramach sklepu Amazon w porównaniu do ilości mozolnej pracy jaką włożyć trzeba w budowanie rozpoznawalności samodzielnie stworzonej witryny sprzedażowej.

Amazon odwiedzają codziennie miliony ludzi, a liczba użytkowników wciąż rośnie wraz ze stale poszerzającą się ofertę. Co więcej, coraz więcej osób nie sięga już do wyszukiwarki internetowej, a zamiast tego szuka interesujących je produktów bezpośrednio na Amazon.

Jeśli klienci rozpoczynają wyszukiwanie bezpośrednio na Amazon i znajdują tam to, czego szukają, to również tam dokonują zakupów. Właściciele marek pozycjonujący się tylko we własnych sklepach internetowych potencjalnie tracą klientów, dlatego warto jest dodać sprzedaż za pośrednictwem Amazon do sprzedaży bezpośrednio w ramach swojej witryny.

Amazon stworzył przejrzystą instrukcje umożliwiające rozpoczęcie sprzedaży, korzystając z przewodnika dla początkujących sprzedawców znajdziesz wiele wskazówek, które pomogą Ci rozpocząć działalność na tym serwisie.
kobieta świętująca swój biznes e-commerce

Podstawy sprzedaży online z Amazon

Krok 1 - Utwórz konto sprzedawcy Amazon i wybierz plan sprzedaży.

Stworzenie konta sprzedawcy w serwisie Amazon jest bardzo proste. Możesz użyć swojego istniejącego konta klienta, lub utworzyć nowe konto sprzedawcy z firmowym adresem e-mail.

Zanim rozpoczniesz rejestrację, upewnij się, że masz przygotowane następujące rzeczy: firmowy adres e-mail lub konto klienta Amazon, aktywną kartę kredytową, ważny paszport lub dokument tożsamości, dane rejestracyjne firmy (z numerem VAT, jeśli jesteś zarejestrowany jako płątnik VAT), numer telefonu, numer konta bankowego, na które Amazon może wysyłać wpływy ze sprzedaży. Kiedy zakończysz rejestrację jako sprzedawca w serwisie Amazon uzyskasz dostęp do strony Seller Central, na której sprzedający logują się aby monitorować i zarządzać swoją działalność sprzedażową w serwisie Amazon.

Już od samego początku masz możliwość wybrania strategii sprzedaży, która będzie pasować do Twojego modelu biznesowego. Do wyboru masz dwa wygodne rozwiązania - plan sprzedaży indywidualny lub profesjonalny. Plany sprzedaży dają Ci swobodę płacenia określonej stawki za jedną sprzedaż lub uiszczania ryczałtowej opłaty miesięcznej. Możesz zmienić lub anulować swój plan w dowolnym momencie.

Najważniejsze różnice pomiędzy tymi formami wyjaśniono bardziej szczegółowo tutaj:

Plan sprzedawcy indywidualnego oferuje bezpłatną rejestrację i opłatę za sprzedaż w wysokości 4 zł bez VAT za sprzedany produkt.. Należy jednak pamiętać, że niektóre zaawansowane narzędzia sprzedażowe są w tym wariancie ograniczone. Plan sprzedawcy indywidualnego jest odpowiedni, jeśli rozpoczynasz dopiero swoją przygodę w e-commerce i planujesz sprzedawać mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie.

W przypadku profesjonalnego planu sprzedaży opłata wynosi 165,91 zł miesięcznie. A program oferuje wiele dodatkowych funkcji, takich jak integracji z interfejsem API oraz dostęp do zaawansowanych narzędzi sprzedażowych i inwentaryzacyjnych. Możesz także zarządzać zamówieniami i zapasami za pomocą źródeł danych, arkuszy kalkulacyjnych i raportów. Te zaawansowane narzędzia są szczególnie interesujące dla średnich i dużych firm, sprzedawców detalicznych, którzy sprzedają więcej niż 40 artykułów miesięcznie.


Krok 2 – Produkty.

Jeśli sprzedajesz na Amazon po raz pierwszy, koniecznie zapoznaj się z przewodnikami sprzedaży, które pozwolą Ci odkryć spektrum możliwości oferowanych przez serwis. Zanim zaczniesz sprzedaż, zbadaj rynek, tak aby znaleźć produkty cieszące się dużym zainteresowaniem, ale oferowane przez niewielu konkurencyjnych sprzedawców.

Aby rozpocząć sprzedaż w serwisie Amazon, utwórz ofertę w Seller Central (lub za pośrednictwem interfejsu API). Oferta musi obejmować:
  • Identyfikator produktu, taki jak GTIN, UPC, ISBN lub EAN, dokładnie określający przedmiot, który sprzedajesz. Kod UPC można uzyskać bezpośrednio z GS1 lub poprosić o zwolnienie z wymogu podania identyfikatora produktu.
  • Identyfikator SKU, tworzony w celu śledzenia własnych zapasów
  • Szczegóły oferty, takie jak cena, stan produktu, dostępna liczba i opcje wysyłki
  • Szczegóły dotyczące produktu, takie jak nazwa, marka, kategoria, opis i zdjęcia
  • Słowa kluczowe i hasła wyszukiwania ułatwiające kupującym znalezienie produktu
Jeśli ten sam produkt oferuje już inny sprzedawca, dołącz się do już istniejącej oferty (co oznacza, że niektóre szczegóły, takie jak identyfikator produktu, będą już wpisane). Jeśli jesteś pierwszym sprzedającym, który oferuje produkt, utwórz nową ofertę.

Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą, dobrym pomysłem może być rozpoczęcie sprzedaży dodając do swojej oferty kilka produktów, aby zdobyć wstępne doświadczenie i przetestować sam proces. Niezależnie od tego czy planujesz wprowadzić do sprzedaży tylko kilka czy wiele produktów, powinieneś dowiedzieć się, jakich wytycznych dotyczących produktu powinieneś przestrzegać.


Krok 3: Wysyłka

Gdy klient Amazon kupuje Twój produkt, możemy zrealizować zamówienie za Ciebie, za pomocą programu Realizacja przez Amazon (FBA). Możesz też wysłać produkt samodzielnie. Wielu sprzedawców w serwisie Amazon korzysta zarówno z Realizacji przez Amazon, jak i wysyła zamówienia na własną rękę.

- Samodzielna obsługa zamówień (FBM) To tradycyjne ujęcie realizacji zamówień, sprzedawca odpowiedzialny jest za zarządzanie magazynem, pobranie zakupionego produktu ze stanu, spakowanie i nadanie zamówienia do zamawiającego.

- Realizacja przez Amazon (FBA) Realizacja przez Amazon (FBA) to usługa, w ramach której Amazon zajmie się przechowywaniem, pakowaniem i wysyłką Twoich produktów, obsługą klienta i zwrotami. Oznacza, że Amazon zapewnia dostęp do swoich usług logistycznych. Wysyłasz swoje produkty do centrum realizacji Amazon, które zrobi za Ciebie resztę. Ten sposób wysyłki może być łatwym sposobem na uzyskanie odznaki Prime w większości ofert. Wielu kupujących na Amazonie szuka produktów z plakietką Prime, co gwarantuje im szybką i bezpłatną wysyłkę.


Krok 4 – Określenie kosztu wysyłki

Gdy realizujesz zamówienia samodzielnie, Amazon pobiera opłaty za wysyłkę w oparciu o kategorię produktu i wybraną przez klienta usługę wysyłki, a następnie przekazuje Ci kwotę w postaci zwrotu za wysyłkę.

Sprzedawcy z planem profesjonalnym ustalają własne stawki za wysyłkę. Gdy klient kupi produkt, otrzymasz od firmy Amazon środki odpowiadające stawce za wysyłkę. Należy pamiętać, że prowizja od sprzedaży jest obliczana jest obliczana na podstawie całkowitej ceny sprzedaży, w tym ceny przedmiotu, kosztów wysyłki i wszelkich opłat za pakowanie prezentów.

Sprzedawcy korzystający z planu indywidualnego mają ustalone stawki za wysyłkę Amazon dla wszystkich produktów. Sprzedający w planie indywidualnym muszą wysyłać zamówienia po ustalonych stawkach, nawet jeśli zwrot za wysyłkę jest mniejszy niż całkowite koszty wysyłki, dlatego ważne jest, aby wycenić produkty w sposób zapewniający Ci zysk.

Opłaty za realizację zamówień przez Amazon (FBA) zależą od rodzaju i wielkości produktu oraz kanału realizacji poprzez który sprzedajesz swój produkt. Opłaty obejmują koszty magazynowania produktów w centrach logistycznych Amazon, kompletowania, pakowania i wysyłki zamówień, oraz zapewnienia obsługi klienta.


Krok 5 – Wysyłka zamówienia.

Jeśli sam wysyłasz swoje produkty (FBM), masz możliwość otrzymania etykiet wysyłkowych od Amazon. Daje to Twoim klientom możliwość śledzenia przesyłki bezpośrednio w serwisie Amazon.

Decydując się na Realizację przez Amazon (FBA) musisz przygotować swoje produkty do bezpiecznego transportu do centrum logistycznego, zgodnie z wytycznymi Amazon dotyczącymi pakowania oraz wymaganiami dotyczącymi wysyłki. Przestrzegaj wszystkich wytycznych Amazon. Jeśli tego nie zrobisz, Twoje produkty nie zostaną przyjęte w centrach realizacji.


Krok 6 – Sprzedaj swój pierwszy przedmiot na Amazon.

Po skonfigurowaniu sklepu możesz rozpocząć sprzedaż na Amazon. Gdy już poznasz podstawy sprzedaży w serwisie Amazon, dowiedz się więcej o dostępnych narzędziach, które pomogą Ci rozwijać biznes.


Krok 7 - Przetwarzanie płatności.

Podczas rejestracji w Seller Central jako sprzedawca, musisz podać swoje dane płatnicze. Dzięki temu przychodzące płatności od kupujących będą przekazywane na Twoje konto bankowe.
ciężarówka wczytująca produkty

Rozwijaj swój biznes na Amazon

Teraz, gdy utworzyłeś już konto sprzedawcy, a Twoje produkty są dostępne w serwisie Amazon, możesz dowiedzieć się więcej o możliwościach marketingu e-commerce i skorzystać z możliwości rozwoju. W Seller University czyli Uniwersytecie Sprzedawcy znajdziesz zasoby edukacyjne, które pomagają firmom, właścicielom marek i przedsiębiorcom dowiedzieć się, jak odnieść sukces jako Partner Sprzedaży Amazon. Znajdziesz tam liczne filmy szkoleniowe. Pomogą Ci one poznać podstawy sprzedaży, narzędzi sprzedażowych, reklamy i promocji.

Ważnym czynnikiem jest zadbanie o zwiększenie widoczności Twojej marki i produktów, między innymi dzięki reklamom. Reklamy są wyświetlane w bardzo widocznych miejscach docelowych, w wynikach wyszukiwania zakupów lub na stronach szczegółów produktów. Odwiedź witrynę Amazon Ads, aby dowiedzieć się więcej.

Jedną z popularnych metod zwiększania widoczności jest reklama PPC (pay-per-click). Możesz także pracować z organiczną optymalizacją wyszukiwarek (SEO). W tym celu tworzysz tak zwane słowa kluczowe czyli hasła, których kupujący używają do wyszukiwania produktów w przeglądarkach internetowych. Zastanów się dobrze, jakich terminów chcesz użyć, aby zwrócić uwagę na swoje produkty. Znalezienie odpowiednich słów kluczowych dla opisu produktu i tytułu oferty jest kluczem do lepszego rankingu organicznego.

Jeśli posiadasz swoją własną markę, narzędzia dla właścicieli marek pomogą Ci dalej budować, rozwijać i chronić swoją firmę.

Ekspansja międzynarodowa to kolejny sposób na rozwój Twojej firmy. Amazon oferuje pomoc w tym zakresie. Szczegółowe informacje można znaleźć w zakładce dotyczącej sprzedaży na całym świecie.

Wskazówki, jak rozwijać swój biznes online

  • Używaj wysokiej jakości zdjęć produktów.
    Wyraźne i atrakcyjne wizualnie zdjęcia produktów mogą mieć duże znaczenie w przyciąganiu potencjalnych klientów. Upewnij się, że używasz obrazów o wysokiej rozdzielczości, które pokazują Twój produkt z wielu perspektyw.
  • Podaj szczegółowe opisy produktów.
    Opisy produktów powinny zawierać szczegółowe informacje. Dokładny opis ma za zadanie pomóc klientom dokonać wyboru, a Tobie zarządzić oczekiwaniami klientów i zmniejszyć procent zwrotów. Uwzględnienie wymiarów, specyfikacji materiałów i innych istotnych informacji może pomóc klientom w podjęciu świadomej decyzji o zakupie.
  • Kontaktuj się z klientami.
    Budowanie przyjaznej relacji z klientami pozytywnie wpłynie na ich przywiązanie do Twojego sklepu. Chętnie wrócą i równie chętnie zostawią pozytywną recenzję. Odpowiadaj na zapytania klientów i ich opinie profesjonalnie i w jak najkrótszym czasie. Rozważ zaoferowanie specjalnych promocji zarejestrowanym użytkownikom, tak aby zachęcić ich do powtórnych zakupów.
  • Wykorzystaj media społecznościowe.
    Stwórz konta na różnych platformach społecznościowych, aby zwiększyć swoją obecność online i nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Dziel się aktualizacjami, promocjami i angażuj odbiorców, aby zbudować bazę lojalnych użytkowników.
  • Zoptymalizuj swój sklep internetowy pod kątem wyszukiwarek internetowych.
    Popraw pozycjonowanie swojej witryny w wyszukiwarkach używając odpowiednich słów kluczowych w opisach produktów, adresach URL i metatagach. Ułatwi to potencjalnym klientom znalezienie Twojego sklepu podczas wyszukiwania online.
  • Wykorzystaj recenzje klientów na swoją korzyść.
    Zachęć klientów do zostawiania recenzji w Twojej witrynie i na platformach społecznościowych. Pozytywne recenzje mogą przyciągnąć więcej klientów i zbudować zaufanie do Twojej marki, podczas gdy negatywne recenzje mogą dostarczyć cennych informacji zwrotnych, które pomogą Ci ulepszyć Twoje produkty i usługi.
  • Oferuj promocje powracającym klientom.
    Zachęć klientów do powrotu do Twojego sklepu, tworząc oferty specjalne - rabaty, możliwości bezpłatnej dostawy lub premie za polecenia. Może to pomóc w zbudowaniu bazy stałych klientów i zwiększeniu wolumenu sprzedaży.

Podsumowanie

Handel internetowy stale się rozwija i oferuje szeroki wachlarz możliwości kupowania i sprzedawania różnych towarów online. E-commerce daje przedsiębiorcom różnorodne możliwości sprzedaży swoich produktów i usług bez ograniczeń związanych z fizyczną lokalizacją firmy.

Małe firmy mają szansę poszerzyć swoją klientelę i asortyment produktów, a nawet wejść na rynki międzynarodowe. Handel elektroniczny oferuje również możliwość dodatkowego zarobku dla osób, które działalność sprzedażową chcą prowadzić dodatkowo, w czasie wolnym. W taki sposób można handlować niewielkimi ilościami produktów, lub nawet sprzedawać przedmioty używane z prywatnych zapasów.

Ważnym aspektem sprzedaży online jest budowanie i umacnianie swojej obecności w przestrzeni Internetu. W tym założenie strony internetowej i rozwijanie mediów społecznościowych. Strona internetowa powinna być przyjazna dla użytkownika, a kontakt z obsługą łatwy i szybki. Niezwykle ważne jest również zapewnieni bezpiecznego i wiarygodnego procesu zamawiania i płacenia za produkty i usługi.

Kolejnym ważnym elementem biznesu internetowego jest stworzenie skutecznej strategii marketingowej, która zwiększy widoczność serwisu i przyciągnie potencjalnych klientów. Można to osiągnąć poprzez optymalizację wyszukiwarek, płatną reklamę, marketing w mediach społecznościowych i kampanie e-mailowe.

Nie zapomnij o zbieraniu i wykorzystywaniu informacji zwrotnych od klientów. Wsłuchaj się w ich opinie aby usprawnić działanie sklepu i zwiększyć poziom zadowolenia z zakupów. Wdróż system ocen na stronie internetowej i poprzez platformy mediów społecznościowych.

Biznes online oferuje wiele korzyści, takich jak niższe koszty operacyjne, globalny zasięg i elastyczne warunki pracy. Wymaga to jednak również wysokiego poziomu zaangażowania i zdolności adaptacyjnych, aby nadążać za ciągle zmieniającymi się wymaganiami i trendami.

Często zadawane pytania

Czym jest handel elektroniczny?
Proces kupowania, sprzedaży - handel produktami lub usługami przez Internet nazywa się zbiorczo handlem elektronicznym czyli e-commerce, gdzie „e” oznacza „elektroniczny”. E-commerce obejmuje również transfer środków w celu realizacji transakcji kupna i sprzedaży. Stronami w transakcjach handlu elektronicznego, zarówno po stronie sprzedawców i kupujących, mogą być osoby fizyczne, małe i średnie przedsiębiorstwa, korporacje, czy instytucje.
Czy potrzebuję własnej strony internetowej, aby założyć firmę e-commerce?
To zależy. Niektórzy sprzedawcy decydują się na założenie własnych witryn lub sklepów internetowych, podczas gdy inni decydują się na rozpoczęcie działalności online korzystając z serwisu Amazon lub na podobnych platformach
Jak skutecznie promować swój sklep internetowy?
Istnieje wiele strategii reklamowych i marketingowych, które możesz wdrożyć, aby ułatwić klientom znalezienie i zakup produktów w Twoim sklepie. Zakładając swój sklep internetowy na Amazon zyskujesz dostęp do wielu rozwiązań reklamowych, które zwiększają Twoją widoczność i pomagają rozwijać Twoją działalność online.
Czy e-commerce to wciąż rozwijający się rynek?
Tak, statystyki pokazują, że globalna sprzedaż e-commerce ma wzrosnąć o 50% w stosunku do swojej wartości w 2021 r., aby osiągnąć łączną potencjalną wartość ponad 7 bilionów dolarów do 2025 r.
Ile osób korzysta z Amazon Prime?
Ile małych i średnich firm (MŚP) współpracuje z Amazon w Polsce?
W 2021 r. 3 500 polskich małych i średnich firm sprzedawało swoje produkty za pośrednictwem Amazon, zarówno lokalnie, jak i za granicą. W sumie w 2021 roku polskie MŚP sprzedały za pośrednictwem Amazon 25 mln produktów i stworzyły 12 tysięcy miejsc pracy, łącznie osiągając sprzedaż eksportową o wartości ponad 750 mln euro.
Masz do sprzedania tylko kilka rzeczy?

Zacznij sprzedawać już dziś

Zaprezentuj swoje produkty milionom klientów w całej Europie, którzy codziennie wchodzą na stronę Amazon.pl
165,91 zł (bez VAT) miesięcznie + opłaty za sprzedaż
© 2024 Amazon.com, Inc. lub podmioty stowarzyszone
Facebook logo
Twitter logo
LinkedIn logo
Tiktok logo
YouTube logo